Bladeren Adzuna Blog »

Virtual Reality in recruitment: ‘reality’ in 2020?

De VR-bril. Virtuele realiteit letterlijk voor, of liever op je neus. Je hebt het waarschijnlijk wel eens gezien op een evenement of op internet. Of misschien heb je zelf al wel eens zo’n bril op je hoofd gehad, waarbij je jezelf in een compleet andere wereld waande. De mogelijkheden van Virtual Reality (VR) zijn eindeloos. De laatste tijd kan je zelfs in het rekruteringsproces een virtuele duik nemen. Ja, dat lees je goed! Wil je weten hoe dit gebeurt? Lees er dan alles over in deze blog!

De virtuele kantoortour

Virtual Reality wordt nog steeds als een hoogtechnologisch snufje gezien. En dat is het eigenlijk ook. Toch breiden de toepassingen steeds meer uit. In 2019 gebruiken sommige HR-afdelingen van bedrijven de techniek al om de beste kandidaten aan te trekken. De verwachtingen zijn dat in 2020 de VR-bril nog vaker zal verschijnen in recruitment.

Hoe gaat dit precies in zijn werk? Stel je het volgende voor: je bent op een jobbeurs en maakt een leuk praatje met een interessant bedrijf. Zij pakken je helemaal in, en praten over hoe leuk hun werkplek en bedrijfscultuur is. Een gezellig koffiehoekje, gameconsoles om te ontspannen, gevulde fruitmanden… Jij bent uiteraard helemaal verkocht. Maar toch is er die twijfel: “is het niet te mooi om waar te zijn?”. Met een VR-bril die een virtuele kantoortour aanbiedt, worden jouw twijfels in een ruk van tafel geveegd. Hello there, dagelijks een kwartiertje pauze in het gezellige koffiehoekje!

Een leuk voorbeeld hiervan is het Amerikaanse General Mills, dat met behulp van virtual reality zo’n kantoortour aanbiedt:

Loop een virtueel dagje mee op jouw nieuwe werkplek

Goed, je bent overtuigd van de werkplek en het kantoor. Maar wat wil die vacature nu eigenlijk concreet zeggen? De inhoud van de taken is voor veel kandidaten niet onmiddellijk duidelijk. Ook hiervoor biedt VR een oplossing. Met Virtual Reality is het mogelijk om als het ware je werkplek te observeren. Werkgevers kunnen een filmpje maken dat het takenpakket weergeeft, en jij kan dan virtueel observeren hoe dat er in de praktijk uitziet. Zo weet je direct waar je aan toe bent op je toekomstige job!

VR-screening van kandidaten

Maar ook voor Human Resources kan VR van toepassing zijn. Zo is het altijd een hele klus om geschikte kandidaten voor een job te screenen. Hiervoor kwam de Israëlische startup ActiView met een oplossing. Zij ontwierpen een screening op basis van Virtual Reality gecombineerd met ‘machine learning’. Machine learning is eigenlijk een machine die zichzelf steeds bijschoolt op basis van eerdere resultaten en zo steeds accuratere uitkomsten geeft.

Hoe zit deze vork dan in de steel? De technologie van ActiView is eigenlijk een soort capaciteitentest. Met VR worden werksituaties geïmiteerd, en op basis van de reacties van sollicitanten brengt de machine zo hun cognitief profiel en gedragskenmerken in kaart. Voor recruiters kan het dus zeer handig zijn om zo op een objectievere manier kandidaten te beoordelen.

Virtual Reality: de huidige stand van zaken

Zoals je ziet, kent Virtual Reality in het sollicitatieproces de laatste jaren al een forse opmars. Verschillende bedrijven waagden zich al eens (voorzichtig) op het virtuele pad. Het leuke is dat de technologie voor zowel de kandidaat als voor de recruiter oplossingen biedt. Vacatures worden duidelijker, het sollicitatieproces objectiever en beide partijen sparen tijd en geld uit!

Wij kijken alvast met enthousiasme uit naar volgend jaar. Virtual Reality in recruitment: mogelijk is het nog meer écht ‘reality’ in 2020. Zoek jij ondertussen naar een nieuwe job? Verschiet dan niet als je plots met een VR-bril op je neus zit!