Bladeren Adzuna Blog »

Hoe bewapen je je tegen de meest voorkomende vooroordelen van recruiters?

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe objectief recruiters zijn in het beoordelen van sollicitanten? Dan hebben we slecht nieuws voor je. Net als iedereen worden zij namelijk beïnvloed door een scala aan onbewuste vooroordelen. Lees hier over vijf veelgemaakte denkfouten van recruiters  – en hoe jij deze in je voordeel kan draaien!

Halo effect

Wordt jij als aantrekkelijk beoordeeld door de interviewer? Dan is de kans aanwezig dat jouw andere eigenschappen ook als beter beoordeeld worden. Dit wordt het ‘halo effect’ genoemd, waarbij één positieve eigenschap van een persoon ervoor zorgt dat wij allemaal positieve associaties bij deze persoon hebben. En dus wordt een persoon niet alleen beoordeeld als ‘knap’, maar automatisch ook als ‘slim’, ‘aardig’ en ‘atletisch’.

Hoe draai je dit in je voordeel?
Aangezien uiterlijk zo’n grote rol speelt, wil je ervoor zorgen dat je er altijd netjes en verzorgd uitziet tijdens je sollicitatiegesprek; een goede outfit helpt niet alleen om jezelf prettiger te voelen, maar ook om een goede indruk op de recruiter te maken!

‘Similar to me’ bias

Wanneer een persoon sterk lijkt op de interviewer, zal diegene een grote kans hebben om goed beoordeeld te worden in het sollicitatiegesprek. We zijn namelijk geneigd om mensen die op onszelf lijken als positiever te beoordelen. Op het moment dat jij dezelfde hobbies, achtergrond of karakter als de interviewer hebt, kan dit jouw kansen dus ten goede komen! Het omgekeerde geldt hier echter ook.

Hoe draai je dit in je voordeel?
Probeer om er achter te komen wat jij gemeen hebt met de interviewer. Misschien delen jullie wel dezelfde interesse of fitnessen jullie toevallig bij dezelfde sportschool. Dit kan ervoor zorgen dat je in korte tijd een band met de interviewer weet op te bouwen.

Confirmation bias

Als een mening eenmaal gevormd is, proberen we hier zoveel mogelijk aan vast te houden. Dit wordt de ‘confirmatie bias’ genoemd. Met andere woorden, we negeren alle informatie die in strijd is met deze mening. Tegelijkertijd leggen we veel meer gewicht op de informatie die onze eigen mening bevestigt. Oftewel, als jij bij binnenkomst geen goede indruk op de recruiter hebt gemaakt, dan zal je extra hard moeten werken om dit beeld nog te veranderen.

Hoe draai je dit in je voordeel?
De eerste indruk is erg belangrijk tijdens een sollicitatiegesprek. Probeer op tijd aanwezig te zijn, zodat je voldoende tijd over hebt om even alles op een rijtje te zetten. Je kunt eventueel ook ademhalingsoefeningen doen, zodat je minder zenuwachtig bent.

Availability heuristiek

Uit onderzoek* blijkt dat als participanten een lijst van gegevens uit hun hoofd moeten leren, zij het eerste en laatste item op de lijst het beste onthouden. De reden is dat het eerste item een langere tijd heeft gehad om opgeslagen te worden in het geheugen, terwijl het laatste item nog vers in het geheugen zit. Dit geldt dus ook voor de informatie die jij geeft tijdens een sollicitatiegesprek. Mocht je op het einde nog met een hele sterke afsluiting komen, dan zal dit een (extra) goede indruk op de recruiter maken!

Hoe draai je dit in je voordeel?
Bereid een antwoord voor op de vragen die vaak gesteld worden aan het begin van een sollicitatiegesprek, zoals ‘vertel eens iets over jezelf’. Om aan het einde van het gesprek een goede indruk achter te laten, bereid je het liefste thuis al goede vragen voor die je kan stellen.

‘Status quo’ bias

Veel mensen houden van gewoontes, omdat het hen de mogelijkheid geeft om efficiëntere beslissingen te maken. Zo hoef je niet iedere keer na te denken over of wat jij doet ‘het juiste’ is, omdat je hetzelfde al vijftig keer gedaan hebt. Dit geldt ook voor recruiters, die een drempel over moeten voordat zij aan verandering zullen denken. Er is dus een reden dat er tijdens een sollicitatiegesprek gekeken wordt of jij ‘past’ binnen de cultuur van het bedrijf.

Hoe draai je dit in je voordeel?
Zie het sollicitatiegesprek als een moment waarop jij kan evalueren of het bedrijf bij JOU past. Als bepaalde aspecten van het bedrijf namelijk niet bij jou passen, betekent dit dat je je eigen gewoontes zal moeten veranderen. Vraag dus naar de cultuur binnen het bedrijf, de dresscode en hun regels voor flexibel werken.

Hoewel het goed is om op de hoogte te zijn van deze denkpatronen van recruiters, werken er tijdens een sollicitatiegesprek gelukkig veel meer factoren mee. Wil jij andere tips lezen om goed voor de dag te komen? Bekijk dan deze blog over de meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek nog eens terug.

*Davelaar et al. (2005). “The demise of short-term memory revisited: Empirical and computational investigations of recency effects”. Psychological Review. 112 (1): 3–42