Bladeren Adzuna Blog »

Bureaubaantje? Zo blijf je gezond!

gezond healthy office computer

Zit je de hele dag achter de computer? Gezond blijven klinkt dan als een onmogelijke taak. Een hele dag zit je op je stoel gekluisterd en beweging is er amper. Toch zijn er dingen die jij kan ondernemen om je zittende werk een gezond leven in te blazen. In dit artikel volgen 8 tips van Adzuna om je bureaubaan gezonder te maken. Aan het einde van het artikel volgen tips om je de gezonde gewoontes eigen te maken.

1. Beweeg ieder uur

Als je werkdagen maakt van 8 uur of meer, dan heb je heel weinig beweging. Toch zijn er ook tijdens je werkuren mogelijkheden om meer beweging te krijgen. Hierbij enkele voorbeelden:

  • Stuur je collega’s geen mail bij een vraag, maar loop gewoon even langs.
  • Pak de trap in plaats van de lift. Dat is goed voor de doorbloeding en je spieren.
  • Zet geen grote theepot klaar, maar loop af en toe heen en weer om een kopje te halen.

Het lijken kleine activiteiten, maar juist deze kleine dingetjes zorgen ervoor dat jij aan meer beweging komt op een dag. Focus je op dit soort kleinigheden en je zal merken dat je meer energie hebt en je fitter voelt.

2. Negeer je knorrende maag niet

Op je werk krijg je geheid te maken met deadlines. Hierbij schiet de lunch er wel eens bij in. En dat is natuurlijk niet goed. In de middag neig je sneller naar zoete tussendoortjes of de volgende dag raak je niet meer verzadigd. Zorg er daarom altijd voor dat je ritme hebt in het consumeren van je maaltijden. Zet desnoods een wekker aan zodat je weet wanneer het lunchtijd is.

3. Zorg voor een looppauze

Heb je lekker geluncht? Neem in de middag een wandeling. Het is niet alleen gezond, maar het vergroot ook je concentratievermogen als je daarna weer achter je bureau kruipt. Zorg voor een wandelmaatje of meerdere wandelmaatjes. Het is leuk en gezellig als je dit samen met collega’s doet. Bovendien stimuleer je elkaar om te gaan wandelen als de ander minder zin heeft.

4. Vermijd snoeppotten

Niets is zo verleidelijk als een pot drop of ander zoets naast je op het bureau. Ongemerkt eet je heel veel suiker op een werkdag met zo’n pot naast je. Het is daarom ook beter om zo’n pot niet naast je neer te zetten. Zet ‘m desnoods in een keukenkast. Dan moet je er helemaal naartoe lopen om iets lekkers te pakken. Nog beter: schaf helemaal geen pot snoep aan. Dan kom je ook niet in de verleiding.

5. Drink voldoende

Als je veel stilzit heb je niet zo gauw dorst. Toch is het belangrijk dat je 2 liter water drinkt op een dag. Haal jij dat op een doorgaans werkdag? Veel mensen niet. Te weinig drinken zorgt voor een hongergevoel. Door voldoende te drinken voorkom je lekkere trek. Bovendien vergroot het je energie!

6. Eet fruit

Wissel de pot met snoep in voor een fruitmand. Als je trekt hebt in iets zoets, dan is een fruitstuk het gezonde tussendoortje. De fruitsuikers geven je energie en je krijgt ook nog eens vitaminen binnen.

7. Gebruik een stappenteller

Haal de 10.000 stappen op een dag met de stappenteller. Een stappenteller motiveert je om wat vaker de benenwagen te pakken. Natuurlijk wil je de target van 10.000 stappen halen als je direct geconfronteerd wordt met je behaalde (en niet behaalde) resultaten.

8. Ga op de fiets naar je werk

Natuurlijk kan je de dag nóg beter beginnen! Je kan meteen op de fiets stappen en naar je werk toegaan. Is je werkplek niet aan te fietsen? Dan kan je ook voor een elektrische fiets gaan. Met de elektrische fiets leg je makkelijker lange afstanden af.

Geen excuses meer

Heb je een baan waarbij je veel zit? Dan heb je geen excuus om je ongezonde levensstijl te rechtvaardigen. Nu je dit artikel hebt gelezen weet je wat je moet doen om een gezondere basis te hebben.

Alleen misschien vind je het lastig om al deze plannen door te voeren. Dat is hartstikke logisch. Gewoontes veranderen is moeilijk. Zet daarom doelen. Bijvoorbeeld:

  • Over een week is de snoep pot ingewisseld voor een fruitmand.
  • Over een maand loop ik 3 keer per week even na de lunchpauze.
  • Over een half jaar pak ik de fiets naar mijn werk.

Je hoeft niet alles in één keer te kunnen. Neem de tijd om nieuwe gewoontes aan te wennen. Als je teveel tegelijk probeert, loop je het risico om snel gedemotiveerd te raken en daardoor geef je sneller op. Inspiratie gekregen om toch een carriere switch te maken? Neem een kijkje naar al onze huidige vacatures en solliciteer!