Bladeren Adzuna Blog »

Hoe doe je onderzoek naar een toekomstige werkgever?

Wanneer je zoekt naar een baan ben je voornamelijk met jezelf bezig. Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe moet ik overbrengen dat ik de geschikte kandidaat ben? Voldoe ik aan de eisen van de werkgever? Het zijn herkenbare vragen voor sollicitanten.

Toch is het belangrijk om je niet alleen te focussen op jezelf, maar ook op je werkgever. Je wilt natuurlijk niet voor onverwachte verassingen komen te staan. Doe daarom eerst onderzoek naar de toekomstige werkgever.

1. Snuffel de bedrijfswebsite door

Bekijk de website van de organisatie. Het is het visitekaartje van het bedrijf. De look en feel en de woorden die ze gebruiken stroken in de meeste gevallen met de cultuur van de organisatie. Welke indruk laat de werkgever bij jou achter?

Een bedrijfswebsite doornemen is goed, maar niet voldoende wanneer je een volledig plaatje van de werkgever wilt hebben. Immers is een bedrijfswebsite vanuit de werkgever gemaakt, en daar ga je geen slechte werkervaringen vinden (mochten die er zijn).

2. Check de werknemers

Wat is LinkedIn toch een prachtig medium. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om de medewerkers van de organisatie te leren kennen. Niet alleen zie je hun gezichten en opgedane werkervaring, maar je kan er ook achter komen welke interesses ze verder hebben. Zo kom je te weten met welke collega’s je eventueel aan de gang gaat.

3. Zoek het bedrijf op in het nieuws

Via Google kan je heel eenvoudig naar nieuws zoeken. Voer de naam van je toekomstige werkgever in en kijk of er nieuws over ze te vinden is. Misschien heeft het bedrijf leuke acties gevoerd of hebben er intern grote conflicten plaats gevonden. Naast dat het jou een goede indruk geeft van het bedrijf, zorgt het er ook voor dat je sterker staat in een sollicitatiegesprek.

4. Bekijk de reviews

Over ieder bedrijf wordt er gepraat, op forums, op social media of speciale review websites. Reviews geven vaak een betrouwbaar beeld van een organisatie. Natuurlijk hoef je niet iedere recensie voor koek en ei te nemen, maar vaak geeft het totaal aan reviews een eerlijk plaatje.

5. Kom erachter voor welke klanten het bedrijf werkt

Verdiep je in de klanten van het bedrijf. Je werkomgeving is belangrijk, maar het is ook goed om te weten met wie jij straks dagelijks te maken hebt. Zijn het klanten die passen bij wie jij bent? Zijn de klanten tevreden over de producten en / of diensten? Vind je het leuk om voor deze mensen te gaan werken? Door vooraf antwoord te hebben op deze vragen voorkom je dat je dag in dag uit ergens moet werken waar je het totaal niet naar je zin hebt.

Doe onderzoek en weet alles…!

Zorg er dus voor dat je een goed volledig beeld hebt van je potentiële werkgever, de werkomgeving, de cultuur, de sfeer, de klanten en de producten en / of diensten. Wanneer je goed op de hoogte bent, voorkom je onaangename verassingen. Bovendien sta je veel sterker in een sollicitatiegesprek. Wanneer je laat zien dat je veel weet over een bedrijf, heeft de werkgever sneller vertrouwen in jou. Daarnaast kan je zelf vragen stellen indien er nog dingen onduidelijk zijn en niet op het internet te vinden waren.

Een overzicht van alle vacatures in Nederland vind je op Adzuna!